【almond london © 】

Hello there..



sok aku nak berangkat pulang ke sabah,kampung halaman ku.. teruja nya aku. ikotkan baru je lagi lik bulan 5. sambut pesta kaamatan, sambut birthday pon kat sana haritu. dorang spoting kowt siap wat party kat aku. wah terharu..mana entah picture2 kat sana??jap2 aku kena cari dulu dalam external HD aku,banyak sangat.haha.


xdapat dikenal pasti mana gambar tu.. ='(
(letak kat entry lain la..)


sok flight 7.40mlm,kami naik dari penang. ingat lagi dulu2 time belom bukak penang-sabah,  sebelum subuh dah betolak dari umah ke KLIA.paham2 la kan bila kena bangun pagi2, mandi sejuk2.. kini xda lagi. airasia dah maju,yeye. thanx airasia (macam la airasia baca blog aku kan..). nak gi penang sejam je..siap ley jalan2 dulu,no rushing2,slow and steady...jom kita layan video yg diedit dalam  slang sabah dan ditukar ayat..layan...



oleh sebab krismas nak dekat, kitorang nak wat almond london.saja sonok2. oleh sebab kerabat aku kat sabah xislam(kecuali sorang spupu aku convert to islam), dorang xcelebrate aidilfitri la kan. ngam2 kami lik kali ni dorang dah nak krismas.nanti ley tgk budaya dorang camna. dah jadi tradisi famili aku wat almond london tiap kali raya, 4-5 thn dulu lagi. 



alah bisa, tegal biasa. lama2 dah biasa rasa kejap je dah siap.. jom siasat..



 bahan bahan yg diperlukan:-
250 g mentega.
250 g tepung
200g tepung top
2 biji telur
esen vanila
230g gula halus
badam (digoreng tanpa minyak)
badam cincang.(bli siap je xpayah trok2 nak cincang.)




procedure :- (macam nak wat lab kimia la plak.)


pukul mentega, gula halus dan esen vanila hingga kembang. masuk kan telur dan pukul lagi. masukkan tepung top dan ditambah tepung gandum sampai jadi doh yg lembut dan tak melekit. gentel kecik2 dengan badam di dalam nya. bakar sampai kekuningan. biarkan sejuk seketika dan salutkan dengan cokolat cair.taburkan badam cincang...dah pon siap.. =)



summary pakai pictures plak..
guna magkuk besar baru syok memukul..
tepung perlu di goreng tanpa minyak dan di ayak.
boley bakar kejap dlm oven atau sangai(goreng tanpa minyak)
choc masakan
badam cincang sama juga perlu bakar atau sangai
pukul mentega dengan gula halus
pukul sampai sebati dan kelihatan putih mentega tu..
agak2 dah kembang mentega, masuk telur sikit2..
pukul lagi sampai sebati
masukkan tepung sikit demi sedikit.
agak2 berat adunan, pakai tangan jadikan doh..

gentel sampai jadi camni..
selepas dibakar..
cairkan cokolat bersama shortening..
sediakan cake cup ni awal2..
dengan laju, celup biskut dalam cokolat dan tros tabur badam cincang.
hasil nya..
zoom dekat2..


peringatan:
1. pukul mentega xperlu mixer pon xpa.untuk biskut tangan lagi bagus supaya xtelebih naik biskut. lenguh sket2 tu biasa la..
2. agak2 adunan still lembap dan melekit, tambah je tepung lagi.
3. tepung top boley cari kat supermarket. tapi aku lebih ske pakai tepung hongkong bagi ringan.
4. cairkan choc pakai shortening, agak2 je.
5. telur kena kacau dan tapis sebelom masuk dalam adunan.
6. 1 adunan dapat menghasilkan dlm 150 biji biskut.




selamat mencuba..



 (p/s: my boify jeles xdapat makan biskut AL ni..yela skali bagi 1 balang besar kat dia n famili. aku pon cakap " kalo abg nak, dtg la taiping raya taun depan.heheh" )
kena tido ni.. sebab esok nak jalan jao2..moga kami selamat pergi dan pulang, insya Allah..





Comments

Popular Posts