Sodop Unduk Ngadau 2011

salam suma...sihat kew...moga sihat selalu... sini start dah musin hujan2..jangan main hujan sangat okeh kawan2..



maap lah lama dah dah update blog ni..korang pon mesti tertunggu-tunggu berita panas daku kan..ahaks! harini off day, tu lah boley syiok2 sikit la..kalo keja time2 ni ngantuk2 dah.bukak laptop mintak maap lah, tak kan punya..syiok2 pon tengah hari tadi sampai petang sibuk tolong2 jaga gerai kecil-kecilan momma dan unty aku... hmm nanti lah aku wat 1 entri untuk gerai tu..



29hb May 2011, aku di'invite' oleh uncle aku bersama2 yang lain pergi Sodop Unduk Ngadau 2011.tak paham ye.., maksudnya Malam Ratu Cantik 2011.Memang sangat2 meriah kat sana. haritu aku mintak Boss balik awal, bukan sebab nak dating okeh.(nak dating ngan sapa beb, bf kat perlis nun..) sebab takot diorang tinggal aku,yelah nak jugak pergi tengok Unduk Ngadau..Best giler tau..



Korang tau ke sejarah Unduk Ngadau diadakan??? kalo tak tau maksudnya bukan Sabahan asli lah..Sebenarnya macamni, dahulu kala ada satu kampung yang dilanda masalah tanaman padi. so gadis paling cantik dalam kampung tersebut dijadikan korban untuk memulihkan kembali semangat padi.gadis tersebut terkorban dan tanaman padi di kampung tersebut kembali bagus.Sebab tu la sampai sekarang pon Unduk Ngadau still dicari stiap kampung, daerah, dan negeri bagi memperingati sejarah yang menjadi kebanggan kaum Kadazan di negeri Sabah..Kaum aku Dusun kadazan..hehe.



Disini aku nak thanx to my uncle sebab invite kitorang pegi grand dinner..tak pernah kot. Dinner ni dikira per meja, 1 meja RM2k..mahal kan..mesti lah 1malaysia tuh.tapi majority dari Sabah, tak ramai pon dari semenanjung.. semua sumandak2 yang bertanding cantik2...tapi aku lagi cantik.hahahah(perasan!)

pass masuk..
penaja makan dan penempatan para unduk ngadau dan makanan kami malam tu..
menu for that evening..kenyang beb..
aku, uncle joseph, unty Florence and their son, wilson..

dari kiri cousin aku, nelson, uncle Ben and my mom..

dari kiri my mom, unty julie, and unty terissa..

at the beginning..

canti2 semua..

para unduk ngadau sekalin..aku taun depan atas stage sana.haha

second runner up OIM..(lupa nama dia..

artis sabahan yg femes..
bersama unty Terissa (kakak momma ku)...


kalo ada masa lapang next year book flight ticket awal2 lah kawan2..datang sini melancong, jalan2 sambil tengok culture kat sini.Unduk Ngadau diadakan tiap tahun start 29hb mei sampai 31mei.. boley menginap kat Promenade Hotel tempat part time job aku. untung2 kita boley jumpa, aku boley jadi waitress korang yang terbaik.haha.tapi roger2 lah dulu ya!


penat baru lik kerja..



harini je ada free lebih rajin update blog..esok lusa balik kerja dah malas nak layan laptop.. tapi maybe tak lama kot penat2 ni, maklum lah tak biasa lagi..nanti dah biasa ok lah kot kan..bha siodop(mengantuk) udah aku ni...bisok2 lagi ki sia update ni blog..inokuno...more info usha2 fb guwa at HERE..



thanx for reading guys..luv u olls..=)

(eh ni semalam punya tapi hari ni baru aku publish atas masalah teknikal.hehe)

Comments

Popular Posts